Groepsindeling bij in-company taalcursus
Een grote valkuil bij het wel of niet slagen van een in-company taalcursus is een goede groepsindeling. Dit gaat nogal weleens mis en dat zorgt voor veel onvrede. Hoe pakt u dit aan?
Stap 1 Maximale groepsgrootte = 8 cursisten! Bij meer dan 8 cursisten is er te weinig individuele aandacht
Stap 2 De leerdoelen moeten min of meer gelijk zijn. Dus een cursist die wil leren schrijven en een andere cursist die alleen spreekvaardigheid wil oefenen kunnen niet in 1 groep.
Stap 3 Het taalniveau mag niet te veel afwijken. Idealiter is het verschil in taalniveau niet groter dan 1 level op de Europese taalvaardigheidstabel. A2 en B1- kunnen bijvoorbeeld nog net in dezelfde groep. Zie: Taalvaardigheidstabel CEFR – De TAALbrigade .
Als u dit aanhoudt kan er niet al te veel mis gaan, succes!
Slim! Is het ook handig om rekening te houden met de verschillende functies die binnen een bedrijf aanwezig zijn? Carla
Hi Carla, in eerste instantie zijn taalniveau, leerbaarheid en leerdoelen leidend bij het samenstellen van een groep. Als je denkt aan indelen op functieniveau gaat het eigenlijk om leerbaarheid en leerdoelen, dus ja het is slim om daar ook naar te kijken. Gr Stefan